Geschiedenis

MTC Holland is in 1967 opgericht door een groep van 8 motorrijders die, op zoek naar avontuur, een bezoek brachten aan de FIM-rally, die van 19 tot 21 juli 1967 in Rusland plaatsvond. Bij een bezoek aan het Rode Plein in Moskou werd hen gevraagd van welke club zij waren. Zo is de naam MTC Holland ontstaan en als vervolg daarvan de club opgericht. Volgens de statuten is de vereniging opgericht op 19 juli 1967. Max Kroonenberg, een van de oprichters, werd de eerste voorzitter van MTC Holland. Andere mannen van het eerste uur zijn Wim Janssen (op een MZ, op de foto 4e van rechts), Willem de Boer (op de foto 2e van rechts) en Rob Stolker (Harley Davidson). Andere namen zijn op dit moment bij ons niet bekend. Heb je meer informatie? Laat het weten via het contactformulier. Een leuk verslag uit het dagboek van Wim Janssen kun je hier lezen.

In een tijd zonder internet en met een reputatie dat MTC Holland leden door heel Europa en soms verder, met de motor avonturen beleefden, zorgden voor een bijzondere aantrekkingskracht. MTC Holland leden waren ook regelmatig aanwezig bij evenementen voor o.a. voor goede doelen, waaronder ritten voor gehandicapten.

Het clubblad van MTC Holland was lange tijd de Vliegende Hollander. Dat bevatte, dankzij de avonturen en de relaties die werden opgebouwd ontzettend veel informatie over motorevenementen in binnen en buitenland. Veel motorrijders werden dan ook lid van MTC Holland voor de informatie en het avontuurlijk karakter van de club.

Daarnaast organiseerde MTC Holland voor zijn leden en bezoekers diverse evenementen, waaronder, het Internationale Najaarstreffen, Provincierit, Barbecuerit. Interne weekeinden en evenementen zoals Ledenvergadering, Voorjaarsweekeind, Pinksterweekeind, etc.

Het ledenaantal groeide gestaag, met in de hoogtijdagen, de 70-er en begin 80-er jaren, vele honderden leden, ondersteund door een zeer actief bestuur. Opvallend was altijd wel dat er een zeer actieve kern van rijders was, die bijna elk weekeind wel ergens een evenement bezochten en een deel van de club dat zich beperkte tot de clubevenementen. Ook waren er veel mensen lid vanwege de uitgebreide toerinformatie die het clubblad bood.

Met de komst van internet, het anders tegen motorrijden aankijken van opvolgende generaties, kwam er eind 80-er, begin 90-er jaren een ommekeer in de motorclubs generiek in Nederland. Zo ook bij MTC Holland. Toerinformatie kwam meer en meer beschikbaar via internet, de interesse van instappers voor motorclubs nam af en de generaties die nog lid waren en bijvoorbeeld een gezinnetje stichtten, stopten met motorrijden.

De club nam over de jaren heen dan ook langzaam in omvang af. Met het afnemende ledenaantal, namen ook de hoeveelheid evenementen dat zelf georganiseerd werd af. Het bezoek aan evenementen dat van andere clubs was ook minder daardoor. Het MTC Holland najaarstreffen , 40 jaar lang een begrip, hield op te bestaan. De oorzaken te vinden in teruglopende aantallen deelnemers en de last van de organisatie drukte op een zeer kleine groep leden.

Internet en e-mail kwamen als vervanger van het clubblad, als informatiebron naar de leden en andere geïnteresseerden.

Tegenwoordig is MTC Holland een club met ongeveer 60-70 leden met een actieve kern en een klein, slechts faciliterend bestuur. De leden zelf organiseren voor hun medeclubleden evenementen. Het bestuurt draagt zorg voor ondersteuning, jaarverslag, financiën en de jaarlijkse ledenvergadering.

In de huidige groep leden staat motorrijden in combinatie met kamperen hoog in het vaandel. Elk jaar worden er binnen de club de nodige weekeinden georganiseerd voor leden en introducés. Waaronder

▪ Een Voorjaarsweekeind, gecombineerd met een ledenvergadering.

▪ Een Pinksterweekeind, meestal ergens in de Ardennen of Eiffel.

▪ Diverse weekeinden in Nederland waar, meestal vanaf een gekozen camping, diverse activiteiten ondernomen worden.

▪ Een toercompetitie.

Ook worden er onderling afspraken gemaakt voor uitstapjes en soms het bezoeken van verre evenementen gedurende een motorvakantie.

De leden houden onderling contact, middels de website (www.mtcholland.nl) , e-mail en inmiddels doe ook de sociale media, zoals Facebook, hun intrede.

Het unieke karakter van MTC Holland als landelijk en niet merkgebonden motorclub is altijd blijven bestaan Ook in 2012 en verder jaren is iedere motorrijder, met hetzelfde interessegebied, welkom als lid.

Aandenken

Tot een jaar of 10 geleden was het gebruikelijk om bij motortreffens die door MTC Holland werden georganiseerd, een herinnering aan het treffen uit te delen. Dat gebeurde in de vorm van medailles en plaatjes met jaartallen die aan de medailles konden worden bevestigd. In de “oude doos” van de club zit nog aardig wat voorraad van die medailles en jaarplaatjes. Heb je in het verleden deze plaatjes gespaard maar mis je er nog een, geef dan een seintje. Van veel jaren is er nog wel een exemplaar.